Coronabubbla
1 juli 2020 Av NCP AB
Just nu befinner sig Sverige och hela världen i en Coronabubbla. Coronapandemin påverkar väldigt många verksamheter hårt medans en del ser möjligheter. Vissa har inte påverkats direkt, men lever i en ständig oro om vad som kommer att ske framöver.
Fokus hos många är att rädda det som räddas kan, aktiviteter vi genomför handlar mycket om att minska kostnader förhandla om avtal, permittera personal, säga upp personal. Mycket av det vi gör är inte strategiskt utan rent taktiskt och kortsiktigt, vi är i chock!
Att i chock ta kloka och långsiktiga beslut är att tro sig själv om för mycket. Vi måste börja fokusera framåt. Men vadå? Vi vet ju inte hur framtiden ser ut. När kommer det nya normala och hur ser det ut då? Bra frågor, men svaret är att ingen vet. Men din framgång ligger i att du gissar så lite dåligt som möjligt, att inte rusta för nytt läge är inte ett alternativ.
Vi kan dock lära en del av vad som redan skett. Nya vanor som skapats, dörrar som öppnats. Vi kommer att se nya kundkrav både vad gäller B2B som B2C. Mycket kommer att vara annorlunda och inom vissa branscher kommer efterfrågan att explodera, där utmaningen kommer att vara att skapa leveranskapacitet. I andra branscher kommer efterfrågan att vara annorlunda, minskad efterfrågan och eller ny efterfrågan på annat sätt.
Vi kommer även se nya relationer mellan organisationer där nya möjligheter kan öppna sig om vi bara har orken att se framtida möjligheter. Risken för finansiellt kaos och en djup lågkonjunktur är stor. Vi ser redan nu att olika länder öppnar upp vid skilda tidpunkter vilket kommer att påverka möjligheterna att konkurrera. Länder har dessutom drabbats mycket olika och såren kommer därigenom att vara olika djupa. Kapitalstarka aktörer ser möjlighet att förvärva utblottade konkurrenter.
Utöver detta har inte de ”gamla” utmaningarna försvunnit. Behovet av en mer hållbar utveckling är viktigare än någonsin. Konkurrens från forna lågkostnadsländer som Kina, Korea och Indien lär intensifieras. Till detta har vi även olika former av offentliga skulder att hantera. Vård & omsorg men även andra områden inom den offentliga sektorn kommer ha stora behov av förändring.
Allt detta tillsammans visar att vi inte har råd att bara avvakta och vänta på vad som komma skall. Vi måste agera nu, inte sen, då är det försent. Förhoppningsvis har vi lärt en hel del nytt under Coronakrisen och vi kommer se många nya spännande möjligheter att utnyttja. Men detta ställer också stora krav på verksamhetens förmåga att göra alla de förbättringar som krävs. Något som i sin tur kräver ett modigt och kompetent ledarskap med rötterna i ett gott förändringsarbete.
Som alltid vid kris, är det mycket sällan bra att vara passiv. Saker och ting förändras inte av sig själv. Väldigt få saker är självläkande. Att bli styrd av krisen leder med största säkerhet till ännu större problem än du hade innan. Att vara proaktiv och handlingskraftig, ta tag i situationen och fokusera på förbättring leder framåt. Kriser har i alla tider skapat stora möjligheter. Nu gäller det att fånga dessa möjligheter!
Förmågan att driva professionellt förändringsarbete kommer vara avgörande om du ska bli en vinnare eller förlorare. Då omvärldens förändringar sker snabbare och snabbare blir det desto viktigare att kunna möta dessa med rätt förbättringar. Många ledningsgrupper kommer att få visa prov på både kompetens och ett mycket närvarande ledarskap. Centralt är också att bygga en stark förändringskultur och etablera ett förbättringsinriktat medarbetarskap. Om vi gör detta och klarar att samtidigt motivera alla kommer vi att vara starka när vi kommer ut i det nya normala. De förändringar vi gjort kommer att göra oss starka och vår förbättringsförmåga kommer att ge och fördelar.
Därför, börja planera för det nya nu. Jag är övertygad om att du redan nu vet vad du skulle vilja förändra, Corona eller inte Corona. Om du inte vet, gissa. Att gissa är bättre än att vara passiv. Felaktiga beslut kan man alltid ändra, inga beslut genererar ingenting.
Tveka inte på att ta hjälp, second opinion, kan vara ett bra sätt att testa idéer innan de genomförs.